Jättenjorm

Om konst, film och böcker.

Ny tavla!

Kategori: Steg-för-steg

Hej! Ett tag sedan jag uppdaterade här på riktigt :s. Ska bli bättre på det, om inte för eventuella läsares skull, utan mest för min egen.
Så, till dagens rubrik: jag har gjort en ny tavla. Har börjat så smått på denna förut (vilket jag lagt upp bilder på förut) men idag stannade jag kvar längre i bildsalen (haha) och gjorde klart den.












































Som ni ser är den lilla skulpturen fastklistrad vid tavlan. Tyckte personligen att det var snyggare utan, men det var mer känslan jag var ute efter. Detta är en skoluppgift, där man skulle gestalta en dikt som vi fick välja ur ett häfte. Min dikt hette Ingenting. (Det kan vara värt att säga att det absolut inte är jag som skrivit dikten

Ingenting
Var lugn, mitt barn, det finnes ingenting
och allt som du ser: skogen, röken och skenornas flykt.
Någonstädes långt borta i fjärran land
finnes en blåare himmel och en mur med rosor
eller en palm och en ljummare vind-
och det är allt.
Det finnes icke något mera än snön på granens gren.
Det finnes ingenting att kysa med varma läppar,
och alla läppar bli med tiden svala.
Men du säger, mitt barn, att ditt hjärta är mäktigt,
och att leva förgäves är mindre än att dö.
Vad ville du döden? Känner du vämjelsen hans kläder sprida
och ingenting är äkcligare än död för egen hand.
Vi bör älska livets långa timmar av sjukdom
och trånga år av längtan
såsom de korta ögonblick då öknen blommar.

Av Edith Södergran

Kommentarer


Kommentera inlägget här: