Jättenjorm

Om konst, film och böcker.

Om en geiko

Kategori: Allmänt

Jag håller på att läsa Den sanna historien av Mineko Iwasaki och Rande Brown. Ni vet boken Mitt liv som geisha? Det är hon (geishan) som gjort denna också, där hon själv berättar. Mycket intressant måste jag säga. På två ställen i boken finns bilder ur Minekos liv, och jag bestämde mig för att måla av en av dem.
Jag ser nu, när jag ser målningen på ett annat sätt, att det finns mycket småfel jag borde rätta till och att det inte är särskilt likt henne. Men det är samtidigt mycket roligt att måla den här (i olja). Försök också som betraktare "tänka bort" fotot. För den ser bättre ut i verkligheten.

Ett litet tips (för dig som inte visste det innan, naturligtvis): Kom ihåg att ditt konstverk skall kunna betraktas från alla håll (Det finns naturligtvis undantag, men om vi föreställer oss ett klassiskt konstverk). Så om du målar en tavla som ligger ner och det ser jättebra ut, kommer du bli förvånad när du ställer tavlan upp och kollar lite längre ifrån. Det är ett jättebra sätt att upptäcka fel. Själv har jag svårt att minnas att göra det, men på senare tid har jag verkligen försökt.

ja. Åter till tavlan. Den är inte klar, för olja torkar så långsamt, men lägger upp resten sen när det e klart!


(den riktiga bilden, snodd ur boken)





















ja, som ni ser är hon sne i ansiktet. Men jag fixade det innan jag gick, men hanni nte fota.
Fortsättning följer! :DD

Kommentarer


Kommentera inlägget här: