Jättenjorm

Om konst, film och böcker.

Om en skog

Kategori: Böcker och film

Längesen jag hade en bokressension här tycker jag! därför kan jag dela med mig om en bok jag läste nyligen.

Norwegian Wood
av Haruki Murakami

Det är första gången jag läser en bok av Murakami, men har velat göra det länge. Nu ångrar jag att jag inte gjorde det tidigare, han är ju helt fantastisk! iallafall i denna bok, mer kan jag inte säga då det är den enda jag läst av honom. Men min kära vän B sa att han är lika bra i alla böcker. Hur som helst skulle jag vilja säga att han är japans svar på Tove Janson, om än mer vuxen i sitt språk. Och det är för mig en viktig sak, för Tove janson är absolut min favoritförfattare. Haruki Murakamis språk är lugnt, flytande, mjukt och aldeles självklart. en grej jag fastnade med Norwegian wood är att alla karaktärer är så oerhört levande. Det är som om han gjort porträtt av folk som finns på riktigt. Och det är en rätt fantaskisk egenskap, om man frågar mig.

Och till handlingen då. Ja, vad kan man säga. Det handlar om en vanlig kille, och om några år i hans ungdom. Det är svårt att säga vad boken har för genre, men en sak är säker och det är att kärlek har en stor roll. Så man kanske kunde säga att det är en kärlekshistoria. men samtidigt är det inte det, för det handlar lika mycket om karakrärsutveckling och, ärs. Den handlar om livet helt enkelt. Vi får följa huvudpersonen när han träffar olika människor som påverkar hans liv på det ena eller det andra sättet. Mer kan jag nog inte säga. Men en sak är säker, jag rekomenderar verkligen den här boken!
Nu ska jag bara läsa hans andra böcker :D tjohej!




(translation: i'm talking about Haruki Murakamis Norwegian wood. Please use google translate <3 )

Kommentarer


Kommentera inlägget här: